Coraz więcej osób wie, że obowiązek serwisowania samochodu w ASO, by nie stracić gwarancji, jest niezgodny z prawem. W przypadku nowych samochodów dozwolone jest także korzystanie z usług niezależnych mechaników, które jest znacznie tańsze. Jednak warto przy tym pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Jakich?
Producent samochodu nie może stosować zapisu, który uzależniałby użytkownika od usług autoryzowanego serwisu. Zabrania tego dyrektywa Komisji UE nr 461/2010 z 1 czerwca 2010 r. Oznacza to, że serwisowanie samochodu w ASO nie jest obowiązkowe, by nie stracić gwarancji.
Przepisy pozwalają korzystać z usług niezależnych warsztatów, które są zazwyczaj znacznie tańsze. Użytkownik musi jednak wcześniej sprawdzić, czy taki zakład spełnia wymogi określone przez producenta (można je znaleźć w specyfikacji serwisowania). Chodzi o to, by wszelkie naprawy zostały wykonane zgodnie z ustalonymi prawidłami. W przypadku serwisowania samochodu (które jest obowiązkowe w określonym przedziale czasu lub przejechaniu odpowiedniej liczby kilometrów), zakres usługi powinien być dokładnie taki sam, jak w ASO. Dlatgo po każdej wizycie w niezależnym warsztacie, w książce serwisowej powinien znaleźć się wpis, zawierający opis czynności, jakie zostały wykonane.
Drugą kwestią są części. Nie wdając się w szczegóły, warto wiedzieć, że nie trzeba używać oryginalnych podzespołów z logo producenta, by nie stracić gwarancji. Można też skorzystać z części o podobnej jakości (najlepiej poświadczonej odpowiednią homologacją, której numer też warto zamieścić w książce serwisowej).
Po spełnieniu tych warunków, żadna ASO nie będzie mogła odmówić wykonania czynności, wynikającej z gwarancji na samochód. Jeśli jednak to zrobi, warto poprosić o uzasadnienie na piśmie. ASO może bowiem odmówić naprawy, ale tylko wtedy, gdy usterka powstała przez użycie gorszego zamiennika lub w wyniku nieprawidłowej naprawy. Udowodnienie takiego faktu leży jednak po stronie autoryzowanego serwisu. Dlatego warto zadbać, by wszelkie czynności serwisowe dokonywane poza nim, były bardzo rzetelnie udokumentowane. Nie należy zapominać także o fakturach na takowe.
Jeśli serwis bezprawnie odmówi wykonania czynności wynikających z gwarancji, pozostaje nam droga sądowa. Można też w takiej sytuacji zgłosić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Co jednak, gdy ASO uzasadni we właściwy sposób swoją odmowę? Wtedy warto pamiętać, że może ona dotyczyć tylko części, które zostały wcześniej źle naprawione. Serwis nie może anulować gwarancji na cały samochód.