Dbanie o środowisko jest coraz powszechniejsze. Stąd popularność różnych e-rozwiązań. Można je spotkać także w branży samochodowej. Inżynierowie z Audi opracowali nowy rodzaj syntetycznego paliwa – e-diesel. Powstaje ono z wody i CO2.
Próby uzyskania syntetycznego paliwa nie należą do nowości. Znane są już od lat '20 ubiegłego wieku. Badania nad nim rozwinęły się szczególnie w Niemczech. Intensywne prace trwały zwłaszcza w czasie II wojny światowej.
Niegdyś takie paliwo miało służyć do celów zbrojeniowych. Dziś pobudki są zupełnie inne – to ochrona środowiska oraz walka z globalnym ociepleniem. W politykę tę wpisuje się wynalazek inżynierów Audi.
Po dwóch latach prac udało się im stworzyć paliwo produkowane z wody i dwutlenku węgla. Póki co drugi komponent dostarczany jest przez biogazownię. W przyszłości ma być jednak odzyskiwany z powietrza. Rozwiązanie takie wpisuje się w politykę zmniejszania CO2 w atmosferze.
Jak powstaje e-diesel? Wodę poddaje się działaniu wysokiej temperatury (800 stopni) i w efekcie tlen oddziela się od wodoru. Następnie ten drugi pierwiastek wchodzi w reakcję z dwutlenkiem węgla (odbywa się to pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze), w wyniku czego powstaje ciecz Blue Crude.
Ostatnim etapem jest uszlachetnianie Blue Crude w procesie rafineryjnym. W wyniku tych operacji powstaje e-diesel. Póki co zastosowano go jako komponent standardowego paliwa. W przyszłości ma również samodzielnie napędzać silniki.