Kontrola drogowa to pojęcie dobrze znane, odnoszące się np. do sprawdzenia stanu technicznego pojazdu. Tym razem postanowiono jednak skontrolować m. in. kontrolujących. Najwyższa Izba Kontroli sporządziła raport o bezpieczeństwie na polskich drogach. Wynika z niego, że winą za dużą liczbę wypadków, nie można obarczać tylko kierowców, ale także służby mające o to bezpieczeństwo dbać, a także zarządców.
W ciągu ostatniej dekady, liczba osób, które poniosły śmierć w wypadkach drogowych w Polsce spadła o ponad 40%. O jedną trzecią zmniejszyła się też liczba rannych. Nie zmienia to jednak faktu, że rodzime drogi są jednymi z z najniebezpieczniejszych w Europie.
Kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli postanowili sprawdzić, dlaczego tak jest. Na początku listopada został opublikowany raport, który wskazuje na wiele przyczyn obecnego stanu rzeczy. Należą do nich: słaba jakość infrastruktury drogowej (brak sieci autostrad, pilna potrzeba remontu wielu odcinków, brak elementów technicznych, które zwiększają bezpieczeństwo, np. skrzyżowań bezkolizyjnych, chodników na wsiach), zła organizacja ruchu (np. nadmiar znaków lub złe ich usytuowanie) i wadliwy system kontroli (NIK miał zastrzeżenia zarówno do Policji, ITD, jak i straży gminnych).
Kontrolerzy wskazali też na fakt, że brak jest w naszym kraju spójnej polityki dotyczącej bezpieczeństwa na drogach, przez rozproszenie odpowiedzialności za to zadanie na wiele instytucji. Ten ostatni aspekt wiąże się z jeszcze jednym zarzutem – o nieefektywne wydawanie pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa.
Na podstawie wyników z kontroli, NIK sformułował postulaty, których spełnienie miałoby poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Kontrolerzy wskazali na konieczność: opracowania systemowych działań dotyczących bezpieczeństwa drogowego, za którego realizację odpowiedzialne byłyby różne służby, ale działania koordynowałaby jedna instytucja, zapewnienia odpowiedniego finansowania przedsięwzięć z zakresu BRD, reorganizacji służb odpowiedzialnych za BRD (włączenie ITD do Policji i ograniczenie uprawnień straży gminnych), wykorzystywania badań naukowych oraz zmianę przepisów dotyczących karania kierowców (w tym cudzoziemców).
Cały raport wraz ze szczegółowym opisem zarzutów oraz wniosków, można znaleźć pod adresem:
https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-bezpieczenstwie-na-drogach.html