Większość fanów motoryzacji (i nie tylko) w którymś momencie pewnie zadało sobie pytanie: kto wynalazł samochód? Cała historia samochodu jest długa, a także pełna prób i błędów. Można podzielić ją na wiele etapów. Pomaga jednak uzmysłowić sobie, jak ważnym wynalazkiem jest auto i ile trudu włożono w stworzenie go. Jak wynaleziono samochód, kto i kiedy wynalazł samochód, z jaką prędkością poruszał się pierwszy samochód? Przeczytaj artykuł i poznaj fascynującą historię motoryzacji!
Kto stworzył pierwszy samochód? Zanim odpowiemy na to pytanie, wróćmy do samych początków motoryzacji.
Projekty pierwszych pojazdów samobieżnych pojawiły się już w XV wieku. Należały do Roberto Valturio i Leonarda da Vinci.
Natomiast na początku XVII wieku w Niderlandach istniały tak zwane żaglowozy, czyli pojazdy dwumasztowe napędzane wiatrem. Ich wynalazcą był Simon Stevin.
W podobnym okresie Ferdinand Verbies stworzył projekt pojazdu napędzanego parą.
Mniej więcej w połowie XVIII wieku Jacques de Vaucanson przedstawił prawdopodobnie pierwszy samobieżny pojazd mechaniczny.
Około roku 1800 Nicolas Joseph Cugnot zbudował pierwszy pojazd parowy.
W 1869 Siegfried Marcus eksperymentował z prototypem pojazdu z silnikiem spalinowym.
Natomiast pierwszy pojazd o napędzie elektrycznym został zbudowany prawdopodobnie przez Gustave’a Trouvé. W 1881 roku wynalazca zaprezentował swój tricykl w Paryżu.
Żaden z projektów nie był jednak wystarczająco zadowalający ani skuteczny.
W 1888 roku Andreas Flocken skonstruował czterokołowiec o nazwie Flocken Elektrowagen, który uznaje się zaś za pierwszy elektryczny samochód osobowy w historii.
A co z powszechnym współcześnie samochodem z silnikiem spalinowym? Pierwszy taki silnik przypisuje się Belgowi o nazwisku Étienne Lenoir. Skonstruował go w 1860 roku.
Zainspirowany wynalazkiem, Nikolaus Otto w 1876 roku jako pierwszy opatentował silnik spalinowy czterosuwowy. Niedługo potem patent został jednak skasowany. Pojawiły się bowiem głosy, że Otto nie był w rzeczywistości pierwszym wynalazcą silnika czterosuwowego. Wskutek tego zdarzenia wszyscy przemysłowcy zyskali prawo do stosowania tego typu części bez żadnych opłat.
Prace nad silnikiem o zapłonie iskrowym trwały od początku lat 80. XIX wieku. W końcu udało się opatentować trzykołowy pojazd, którego rama została wykonana ze stalowych rur. W miejscu dzisiejszej skrzyni biegów miał prostą przekładnię z mechanizmem różnicowym, a o skuteczności hamulców trudno było mówić… Był to Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 konstrukcji Carla Benza z 1886 roku – pierwszy pojazd w dziejach, który można było określić mianem samochodu.
Co ciekawe: auto pomalowano czarnym lakierem, który do dziś jest obecny w ofercie Mercedesa-Benza. Jego nazwa to Schwarz DB 040.
Jedną z najważniejszych dat w historii motoryzacji jest 3 lipca 1886 roku – to dzień, w którym Carl Benz, wynalazca samochodu, odbył pierwszą jazdę próbną skonstruowanym przez siebie pojazdem. Jednak dopiero w 1886 roku patent Benza został oficjalnie zarejestrowany.
Patent Benza o numerze DRP 37435 „Fahrzeug mit Gasmotorenbetrieb” został zamieszczony na międzynarodowej Liście UNESCO najbardziej wartościowych dokumentów (Pamięć Świata) w 2011 roku.
Historia samochodu oczywiście nie kończy się w tym miejscu. Prace nad udoskonaleniem przełomowego wynalazku trwały dalej.
Autem zainteresowała się firma Peugeot, która z czasem stworzyła ulepszoną wersję Benz Patent-Motorwagen Nummer 1. Nazywała się Benz Patent-Motorwagen Nummer 3 i miała silnik o mocy 1,5 KM.
Z kolei Nummer 1 po kilku latach został zmodyfikowany – dodano mu czwarte koło. Ostatecznie uległ zezłomowaniu, ale w 1903 roku stworzono jego replikę na podstawie oryginalnej dokumentacji. Dziś jest dostępna do obejrzenia w Deutsches Museum w Monachium.
W 1893 roku Benz zaczął zaś produkcję samochodów czterokołowych. Sześć lat później sprzedał 600 pojazdów.
Natomiast w 1897 roku Rudolf Diesel zbudował silnik o zapłonie samoczynnym. Wówczas wynalazek nie był jednak całkowicie dopracowany i zaczęto wykorzystywać go seryjnie dopiero w 1936 roku.
Historia polskiej motoryzacji rozpoczęła się znacznie później, bo w 1918 roku. To właśnie wtedy powstały Centralne Warsztaty Samochodowe (CWSam) w Warszawie. Początkowo odpowiadały jednak wyłącznie za naprawy pojazdów. Dopiero w latach 1922-1923 został tam zbudowany pierwszy polski samochód osobowy, czyli CWS T-1. Jego konstruktorem był Tadeusz Tański, który współpracował z Robertem Gabeau i Stanisławem Panczakiewiczem. W 1928 rozpoczęła się produkcja wspomnianego modelu.
Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, czyli pierwszy pojazd uznawany oficjalnie za samochód, rozwijał prędkość 16 km/h.
Porównując konstrukcję, obsługę, prędkość i wygląd pierwszego samochodu do aut jeżdżących obecnie ulicami miast, kontrast może szokować. Pasjonaci motoryzacji i jej historii mają możliwość obejrzenia wielu zabytkowych modeli oraz ich części w licznych muzeach na terenie Europy.
Postęp w dziedzinie motoryzacji zadziwia. Nowe auta są wyposażone w coraz większą liczbę udogodnień, które jeszcze do niedawna nikomu nawet się nie śniły.
Tym, którzy na co dzień lubią poruszać się nowoczesnymi, szybkimi i wygodnymi autami, wypożyczalnia samochodów Autocash24.pl proponuje wynajem krótkoterminowy, jak również wynajem długoterminowy samochodów. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą!